TÚRA

ARBORÉTUM / FÜVÉSZKERT

Szigligeti vár

by - július 11, 2020

A balatoni hosszú hétvége második napjának délelőttjére Szigligeti vár bejárását terveztük. A vár egy 230 m méter magas vulkanikus hegy tetején áll, eredetileg a Pannonhalmi Apátság építtette, aztán a Lengyel család, majd Török Bálint is volt a tulajdonosa, közben folyamatosan bővült. A falut a törökök elpusztították, de a várat nem tudták bevenni. A végvárrendszer fontos bástyája volt, mégis szomorú véget ért: villámcsapástól leégett, majd a császár elrendelte a felrobbantását. Ahogy ez lenni szokott, köveket elhordták, a vár alatti nemesi kúriák ebből épültek fel. 1991-től kezdődött el feltárása, helyreállítása.

Google+

1. nap - Naplementés murvabánya autóronccsal és Festetics-kilátó Gyenesdiásnál
2. nap - Helikon Kastélymúzeum, avagy Festetics-kastély Keszthelyen
3. nap - Badacsonyi kilátások és a kényszermunkatábor romjai
4. nap - Tapolca
4. nap - Csobánc

A vár megmaradt falait jól lehet látni már a környékről is. Egészen a hegy lábánál is van egy parkoló, ahonnan jó hosszú séta vezet fel a romig. Mivel a napra más programot is terveztünk, vihart is jósoltak későbbre és fülledt meleg volt, mi inkább a felsőbb, szinte közvetlen a vár alatti kevésbé kialakított parkolót (gyakorlatilag egy füves terület) választottuk, ahova nem volt egyszerű belavírozni. A szűk köves utcák és kitelepült árusok már megadták a hangulatot. Innen nem kellett sokat gyalogolni, de mire felértünk, szakadt rólunk a víz. Bár sok látogató volt, a pénztárnál gyorsan bejutottunk.
(A hivatalos oldalon a jegyárak és a látnivalók is megtalálhatók: https://www.szigligeti-var.hu)

A vár teljesen szabálytalan alakú, néhány száz év alatt alakult ki a végső állapota (az alsó szintet már Török Bálint építette), amiből már nem sokat láthatunk, csak megpróbálhatjuk elképzelni.

Mindenfelé lépcsők vezetnek, hol kényelmesek, hol kicsit kaptatósabbak és meredekebbek. De körben gyönyörű panoráma tárul a szemünk elé.

A környékbeli tanúhegyeket is gyönyörűen lehet látni. Szinte provence-i hangulata van a tájnak.

Ha jól sejtem, szemben Fonyód látszik.

Ezt az árnyékszéket már valószínűleg nem használják túl gyakran.

A vár egyes részei között nagy szintkülönbség van.

Fent rendesen fújt a szél, de a jósolt viharfelhőket még nem láttuk.

Gyönyörű lehetett fénykorában.

Sok kiállítási helyre nem lehetett bemenni, lezárták a folyamatos felújítás miatt. Egyébként barokk konyha, fegyverkiállítás és várgaléria is helyet kapott a romban.

Nem szerettem volna a törökök helyében lenni.

Az egykori tornyok maradványai is szépen látszanak.

Várkápolna.

Használaton kívüli kút a vár közepén.

A várban és a kilátásban sokáig gyönyörködtünk, látszik, hogy a romot nem hanyagolják el és folyamatosan újítják fel. Kisgyerekkel is jó program lehet.

Ezután visszapattantunk a kocsiba és kihasználtuk a (még) jó időt, elgurultunk a strandra. Amennyire szép idő volt még a várban, a strandon olyan gyorsan beborult és viharos szél lett. Amúgy sem akartunk sokáig időzni, így visszamentünk Keszthelyre és egy gyors átöltözés után átsétáltunk a Festetics-kastélyba (a szállást sikerült pont mellé foglalni, így gyalogolnunk sem kellett sokat).