TÚRA

TEMPLOM

KASTÉLY / VÁR

ARBORÉTUM / FÜVÉSZKERT

Jeges álomvilág: a befagyott Ilona-völgyi vízesés

by - január 17, 2021

Mivel már nagyon kilométer-hiányunk volt és szerettünk volna végre havat látni, ezért egy meglehetősen hideg, borongós napon Anikóval és Lilivel elindultunk a hegyekbe. Egy viszonylag rövid és könnyen járható (na jó, fagyban annyira nem) úticélt választottunk: az Ilona-völgyi vízesést Parádon. Reméltük, hogy a tömeg úgyse itt fog tolongani, hanem a Kékesen és Galyatetőn. Ezt annyira jól gondoltuk, hogy a Kékestető parkolója megtelt, rendőrök irányították a forgalmat, lépésben tudtunk csak jó darabon haladni. Ahogy Parádra értünk, az összes ember elfogyott.

Google+

Eleinte gondoltunk rá, hogy valamelyik hegytetőnél meg kellene állni, de így gyorsan elvetettük a kósza ötletet. Parádon a büfésor előtti parkolóban raktuk le a kocsit, egy gyors öltözés-pakolás-evés után elindultunk. Az út nem bonyolult, csak a zöld jelzést kell szinte egyenesen követni az Ilona-patak mellett, ami eleinte egy borzalmas minőségű széles aszfaltos út, a második felében átvált földúttá (itt van még egy parkoló, ha valaki még ennyit sem akar gyalogolni), illetve a végénél már a patakon keresztül is visz, na meg elindul felfelé a vízeséshez (itt szinte lépcsős a szikláknak és gyökereknek köszönhetően). Már egyszer évekkel ezelőtt kollégákkal jártam erre ősszel, de valahogy ez az utolsó szakasz kimaradt, az meg főleg nem jutott eszembe, hogy mínuszban és hóban valószínűleg teljesen fagyos és csúszik is.

Bár nem volt már korán, mégis jó sötét volt a felhőknek köszönhetően. Igazi, hamisítatlan, nyomasztó téli időt fogtunk ki. A hó nagyon kevés volt, de alatta valószínűleg megolvadt és lefagyott, foltokban csúszott.

Egy finoman szólva is kihaltnak tűnő, nem épp bizalomgerjesztő gépjavító üzem mellett is elhaladtunk, ahová inkább nem mentem be (bár nagyon nehéz volt megállni). A kapu lakattal le volt zárva, kiírták, hogy kamerával megfigyelt terület, de egy ép ablakot nem láttunk, bent a csarnoknak tárva-nyitva állt az ajtaja, és néhány lépéssel odébb a sima drótkerítést teljesen letaposták. Visszafelé viszont álltak bent autók... úgy, hogy hivatalosan itt nem működik semmi.

Irtózatosan sötét fenyőerdő. Néhány méternél tovább nem láttunk be.

Egy rövid időre még a nap is kisütött.

Gyökerek a patak felett.

A hidegben elég lassan haladtunk, többször tartottunk kis pihenőt.

Ismeretlen katona sírja. Emlékeim szerint egyetlen térkép sem jelöli.

A patak több helyen vékony jégrétek alatt csordogált, vagy masszív jégcsapokká fagyott.

A sziklásabb, patakon átmászkálós, szűk ösvényes részeken nem fotóztam, inkább egyensúlyoztam. Szerencsére mindannyian megúsztuk, még a bakancsunk is, pedig sikerült belelépni a patakba is. A kicsit meredekebben emelkedős, lépcsős részen sem volt kellemes közlekedni, mert vagy vékony jégréteg borította vagy a sár csúszott.

És amire nem gondoltunk: a vízesés is teljesen befagyott. Igazi téli meseországgá változott a táj.
Két pár fotózkodását még megvártuk, aztán átküzdöttük magunkat a rengeteg fadarabon és jégbordán át a vízeséshez.
A sziklákról körben is lógtak óriási jégcsapok, reménykedtünk benne, hogy nem fognak ránk potyogni.

Csodálatos alakzatokká fagyott a víz.

Szerencsére kéz- és lábtörés nélkül megúsztuk a kalandot, végre láttunk egy kicsit az "igazi" télből is. Ugyanezen az úton indultunk visszafelé, közben érezhetően hűlt még pár fokot a levegő és sötétedett is. Bár kapkodtuk a lábainkat, így is átfagytunk és leszívott minket a hideg. Jó volt a kocsinál egy kis forró teát inni.
Óriási mázlink volt, hogy láttuk Magyarország legmagasabb vízesését ilyen gyönyörűen befagyva és havasan, az utóbbi években ritka látvány.