Csarna-völgyi körtúra a kemencei kisvasút elmosott pályájával, gerinctúrával és régi sínfelvonóval
A Börzsönyben található Csarna-völgy Magyarország egyik leglátványosabb és közkedvelt túrázós-urbexes helyszíne, ami nemcsak a régi, elmosott kemencei kisvasút régi sínpárja miatt érdekes, hanem a vadregényes tájon, hegyek között, a hol csordogáló, hol zúgó, kristálytiszta Csarna-patak mellett és az óriási magasságokba nőtt fák között vezető ösvény miatt. Ha mindezt szeretnénk körtúrává alakítani, visszafelé a hegyek gerincén futó, bércekkel tarkított, fantasztikus panorámájú piros jelzésű turistautat kell követnünk.
A Csarna-völgy is már évek óta bakancslistás célpont volt, de így is nagyjából utolsó pillanatban sikerült a márciusi hosszú hétvége előtt eldönteni Krisztiánnal, hogy ide menjünk, ami a szállásfoglalás miatt volt necces. A környéket abszolút nem ismertük, viszont több leírásban is szerepelt, hogy a túrát a Feketevölgy Panziótól érdemes indítani, így rákerestem, hátha van náluk szabad szoba. Eredetileg vasárnap-hétfőn szerettünk volna menni, azt buktuk, viszont hétfőre-keddre tudtunk foglalni, ez is tökéletesen megfelelt. Az időjárás-előrejelzés is napos, száraz időt jósolt.
A panzióhoz az erdőn át vezető szűk és hajtűkanyarokkal tarkított úton volt némi halálfélelmem, mélyen az erdőben "csak" alig fért el két kocsi egymás mellett, de odaértünk rendben. Már itt imádtam a tájat. Mivel korán odaértünk, a szobát átvenni nem tudtuk, csak leparkoltunk és becsekkoltunk. Gyorsan átvettük a bakancsokat és indultunk is, hogy sötétedés előtt megjárjuk (és vacsorára visszaérjünk).
Az útvonalat nehéz eltéveszteni: a kék jelzést kell követni, vagy elég a patakot (néhány lépés után a síneket).
A Börzsönynek egykor 200 km-es vasúthálózata volt, 1893-ban kezdték kiépíteni, akkor még elsősorban gazdasági céllal: fakitermeléshez, kőbányászathoz. Személyszállításra csak 1954-től kezdték használni, legkorábban a Kismaros-Királyrét vonalat. A fuvarozásnál egyre inkább átálltak gépjárművekre, ez megpecsételte a vasút sorsát is, jelentősége egyre csökkent.
A Kemence, Feketevölgy, Csarna-völgy, Hamuház vonalat 1911-ben kezdték építeni és a vége elért egészen a Nagy-Hideg-hegy alá (egy másik vonala Kemencétől indult és a Csóványos alatt ért véget). 1992-ben szűnt meg rajta a forgalom, majd 1995-ben és 1999-ben két áradás teljesen használhatatlanná tette a síneket. A nyomvonal most is jól látszik, bár több helyen a víz alámosta vagy elsodorta a síneket.
A Kisvasutak Baráti Köre erdészeti segítséggel a Kemence és Feketevölgy-panzió közötti szakaszt helyreállította.
(forrás: https://turizmus.com/utazas-kozlekedes/csarna-volgyi-kisvasut-vadak-a-romok-kozott-1161045)
A Börzsöny egykori vasúthálózata:
A kocsiból sikerült látni két vonatot is, amik a meglévő Kemence-Feketevölgy útvonalon közlekednek (mobillal fotóztam gyorsan):

0 Hozzászólás